Eltrip-R20 moottoripyörään?
Välillä minulta kysytään toimisivatko Eltripit moottoripyörässä. Mittarit on suunniteltu
käytettäväksi suoralta sateelta ja roiskelta suojatussa paikassa, mikä käytännössä
tarkoittaa auton sisätiloja, joten toistaiseksi paras vastaus jota olen voinut antaa
on ollut ehdoton ehkä.
Tämä ei ole kovin vakuuttava vastaus, joten miksipä en kokeilisi itse miten hommassa käy.
Kokeilupyöräksi valikoitui luontevasti 2003-vuosimallin Kawasaki ZR-7s jolla olen
muutoinkin ajellut viimeiset puolikymmentä vuotta (kuvassa bussipysäkillä jossain
päin Tyrnävää elokuussa 2012). Joten ennen kuin otin pyörän
tälle vuodelle ajoon, eli 2012 toukokuun alkupuolella, asensin siihen täysin
vakiokuntoisen Eltrip-R20 -rallimittarin. En tehnyt mittariin minkäänlaisia parannuksia,
kuten kosteussuojauksia tai tiivistyksiä, vaan mittari oli juuri sellainen kuin se
toimituspaketista otettaessa on.
|
|
Koska pyörän oma nopeus-/matkamittari on vielä mekaaninen, täytyi R20-mittaria
varten asentaa erillinen anturi. Koska eturenkaalla ei ole valmiina sopivaa
paikkaa anturille, leikkasin sopivasti käsillä olleesta kattopellistä sopivan
palan jolla anturin sai asennettua sopivasti paikalleen.
Alhaalta pelti on kiinnitetty nopeusmittarin vaijerin liitospisteeseen, ylhäältä
jarrujen kiinnityspultin alle. Magneetteja laitoin kaksi kappaletta ja ne on liimattu
tavallisella yleisliimalla jarrulevyn sisäkehän pintaan, kuvassa näistä toinen näkyvissä
vasemmalla. Kumpikaan magneetti ei kesän maantieajoissa irronnut, joten ainakin tähän
liimaus oli riittävä. Nopeammassa rata-ajossa tilanne saattaisi olla toinen.
|
|
Itse mittarin asensin heti sarvien päälle. Mittarin olisi tässä voinut sijoittaa
myös pyörän oman nopeusmittarin yläpuolelle missä se olisi ollut pleksin alla suojassa
suoraan ylhäältä tulevalta sateelta ja myös paremmin luettavissa (nykyisessä paikassa
tuo jää turhan alas ajossa tiiviisti seurattavaksi), mutta koska testin tarkoituksena
oli altistaa mittari luonnonvoimille, tämä paikka soveltui testiin paremmin.
Vääntelin pellistä sopivat palat jotka sain kiinnitettyä tukevasti sarvien
kiinnityspulttien alle, ja mittari tuli takaa kiinni näihin pelteihin ruuveilla.
Yksinkertaisempikin kiinnitys toki toimisi, mutta näin kiinnitettynä mittari ei
lähde aivan niin helposti satunnaisten ohi kulkevien pitkäkyntisten mukaan.
Tämä kuva on otettu kesäkuussa, ja päätyruuveissa on havaittavissa hiukan pintaruostetta.
Mittarin sähköt on otettu virtalukon jälkeen, eli mittarille ei tule sähköä silloin
kun pyörä seisoi pihassa. Pyörää ei kesällä säilytetty hetkeäkään sateelta suojatussa
paikassa vaan se oli jatkuvasti avoimen taivaan alla.
Vasemmalla näkyy myös viitisen vuotta sitten tehty tee-se-itse -mallinen kahvanlämmittimien
ohjausyksikkö MacGyver-mallin kiinnityksineen. Ei nätti, mutta hoitaa hommansa.
Nyt rakentaisin kiinnityksen hiukan toisin. Sivuhuomautuksena sanottakoon että
myöskään kahvanlämmittimien PWM-elektroniikassa ei ole minkäänlaista kosteussuojausta,
eikä niissä ole koko aikana ollut havaittavissa toimintahäiriöitä.
Mittari toimi luotettavasti koko kesän. Vaikka kesä olikin sateinen, ei se missään
vaiheessa vaikuttanut mittarin toimintaan millään tavalla.Koska mittari ei ole
jatkuvasti sähköissä, sen kello pysähtyy reilun viikon seisomisen jälkeen, mutta
aika on äkkiä asetettu uudestaan.
Käytön osalta on havaittavissa että ajohanskat vaikeuttavat mittarin käyttöä
ajossa sillä näppäinten tuntuma heikkenee huomattavasti. Toisaalta turvallisuuden
kannalta on joka tapauksessa parempi olla näpelöimättä mittaria pyörän liikkuessa.
|
|
Siirsin pyörän talveksi talliin lokakuun loppupuolella. Mittarin toiminnassa ei
edelleenkään ole mitään ongelmia, eikä päätyruuvien ruoste ole levinnyt.
Irroitin mittarin pyörästä ja tutkin elektroniikan myös mikroskoopin alla, mutta
havaittavissa ei ole minkäänlaisia ongelmia eikä patinaa, vaikka kotelossa on kesän
aikana varmasti ollut vettä myös sisäpuolella. Päätyruuvien pintaruoste on ainut
havaittavissa oleva jälki siitä että mittari on ollut kosteassa ympäristössä.
Ja ne johtopäätökset?
Tästä yksittäisestä kokeilusta nyt ei voi vielä kovin suuria johtopäätöksiä tehdä. Toki
nyt uskallan kysyttäessä sanoa että mittari on ollut pyörässä kesän kiinni ja mittari on
myös kesän kestänyt. Mittaria kisakäyttöön laitettaessa sen sijoituspaikka olisi luultavasti
paremmin suojassa sateelta ja mittari olisi myös irroitettavissa silloin kun sitä ei
tarvita, joten kosteus ei todennäköisesti pääsisi kiusaamaan elektroniikkaa yhtä paljon kuin tässä.
Tarvittaessa mittarin vedelle pahiten alttiimpia kohtia (yläreunan sekä näytön reunojen saumat)
on mahdollista tiivistää. Alareunaa en suosittele tiivistettäväksi jotta mahdollinen
sisälle päässyt kosteus pääsee myös valumaan jotain kautta pois.
Tämän saman mittarin laitan seuraavanakin kesänä pyörään paikalleen, tällä kertaa jatkuvaan
sähköön eli mittariin tulee sähköt koko ajan, myös kaatosateella. Yllä mainittuja
lisätiivistyksiä en silti siihen laita, vaan mittari tulee edelleen olemaan samassa
kunnossa kuin tänä kesänä. Vuoden päästä tiedämme taas lisää siitä mitä on tapahtunut.
Huomaa että vaikka Eltrip tässä kestikin, tätä ei voi yleistää kaikkeen elektroniikkaan!
Eltripit on suunniteltu kestäväksi autokäytössä, joten minulla oli jo ennen kokeilun aloitusta
melko hyvä luotto siitä että mittari kestää tämänkin. En missään tapauksessa kehota ketään kokeilemaan tätä
omilla laitteillaan joita ei ole erityisesti tällaiseen käyttöön suunniteltu. Jos kuitenkin
välttämättä haluat kokeilla tätä, teet sen aina omalla vastuullasi.
10.5.2013: Uusi kesä, uudet ajot: Mittari on taas paikallaan pyörässä, tosin edelleen sähköissä vain
pyörän käydessä. Pieni, mutta jatkuva lisäkuorma oli harmillisesti liikaa ikääntyneelle akulle. Harmi.
|
|
-- Toni
Takaisin Eltrip-R20 sivulle