Oheislaitteet ja tarvikkeet

Kirjoittimet

Porti kt40-kirjoitin on erityisesti ajoneuvoihin tarkoitettu kirjoitin joka toimii 12 voltin jännitteellä (saatavissa myös 24v sovituksella). Kirjoitin on saatavilla useilla kaapeloinnilla erilaisten laitteiden liitäntöjä varten (mm. Mitax, Semel).

Uutta! Porti-kirjoittimesta on saatavissa myös versio Bluetooth-sovituksella, jolloin sitä voidaan käyttää suoraan esim. erilaisten PDA-laitteiden tulostimena autossa.

Lähetysyksiköt

ET-RTM lähettää kuitti-, raportti- ja muut tiedot helposti autosta suoraan sähköpostiisi GPRS-yhteyden avulla. Mikäli auto ei ole verkon yhteysalueella, RTM tallentaa tulosteet ja lähettää ne heti kun auto palaa kuuluvuusalueelle. Ei enää paperien vaivalloista kantamista autosta toimistoon.
ET-RTM toimii myös itsenäisenä yleislähettimenä; mikäli tarvitset projektiisi ajoittaista tekstin siirtoa etäpisteeltä toimistoon, ET-RTM voi olla vastaus ongelmaasi.

Pulssijakajat

Mikäli ajoneuvolta kilometriä kohti tuleva pulssimäärä on liian suuri, voidaan mittarille tulevaa pulssimäärää vähentää jakajalla. Saatavissa on neljällä, kahdeksalla ja kuudellatoista jakavia jakajia.

Asennuskulma

Asennuskulma helpottaa mittarin asennusta mikäli ajoneuvon kojelaudasta ei löydy muutoin sopivaa paikkaa. Asennuskulman voi asentaa esim. kojelaudan päälle tai ilmastointiritilän väliin jolloin se tarjoaa tasaisen pinnan mittarin asennusta varten.

Anturit

Useimmista ajoneuvoista on nykyään saatavissa sähköinen matkapulssi, jolloin perusmittauksiin ei välttämättä tarvita erillistä anturia. Mikäli ajoneuvon matkapulssia ei ole saatavissa, tai sitä ei voi käyttää (ajoneuvon oma matkapulssi on usein epäluotettava hitaissa nopeuksissa), voidaan ajoneuvoon asentaa erillinen anturi matkapulssin saamiseksi.

Magneettianturi ET-RD

Magneettia tunnistavaa ET-RD -anturia voidaan käyttää lähes kaikissa henkilöautoissa. Magneetit asennetaan esim. jarrulevylle tai vetoakselille jolloin mittari saa pulssin magneetin ohittaessa anturin.
Pulssin ottopaikan (vetoakselin, jarrulevyn tms) tulee olla kiinteässä yhteydessä vetopyöriin.
ET-RD anturin mitat ovat M10 x 36 mm (+15mm kaapelille)



Induktiivinen anturi ET-4G

Työkoneissa käytetään usein vetoakselille tai kardaanille asennettavaa, metallin tunnistavaa induktiivista anturia. Anturi asennetaan lukemaan vetoakselilla metallinpalaa tai muuta soveltuvaa uloketta kuten pultin päätä, jolloin mittari saa pulssin aina metallin ohittaessa anturin. Akselin jolta pulssi otetaan on oltava kiinteässä yhteydessä vetopyöriin.
ET-4G-anturin mitat ovat M12, pituus 32 mm (+15 mm kaapelille). Tunnistusetäisyys on n. 2 - 3 mm.



Mekaaniset anturit

Useissa 80-luvun ja sitä vanhemmissa autoissa joissa ei ole sähköistä matkapulssia on mahdollista käyttää nopeusmittarin taakse tai vaihdelaatikolle asennettavaa mekaanista anturia.
Joissain autoissa nopeusmittarille tuleva vaijeri on jatkettu moottoritilassa, jolloin anturin asentaminen tähän jatkokseen on myös mahdollista. Vaijeri on mahdollista myös katkaista mikäli anturille ei muutoin löydy sopivaa paikkaa.
Tarvittava anturin malli riippuu ajoneuvosta, joten mikäli tarvitset mekaanista anturia, ota meihin yhteyttä saadaksesi lisätietoja.